۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۴ آذر چاپ

چین، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران جهان

چین، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران جهان

اقتصاد میهن: خبرگزاری فرانسه، سازمان غیردولتی "گزارشگران بدون مرز" (خبرنگاران بدون مرز) آماری از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران زندانی در دنیا منتشر کرد.

تعداد کل روزنامه‌نگاران زندانی در جهان به ۵۳۳ روزنامه‌نگار رسید که نسبت به سال گذشته، افزایش ۴۰ درصدی دارد. آمار سال گذشته ۴۸۸ روزنامه‌نگار زندانی بود.سازمان “گزارشگران بدون مرز” آمار فعلی روزنامه‌نگاران زندانی در جهان را “تاریخی” توصیف کرده است.همچنین چین به عنوان “بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان” لقب گرفت چرا که بیشترین تعداد روزنامه‌نگاران زندانی جهان مربوط به این کشور است. بیش از نیمی از روزنامه‌نگاران زندانی در جهان مربوط به ۵ کشور است. این ۵ کشور و تعداد روزنامه‌نگاران زندانی به ترتیب چین (۱۱۰ )،  میانمار (۶۲)، ایران (۴۷ )، ویتنام (۳۹) و بلاروس (۳۱) هستند.

به گفته “گزارشگران بدون مرز”، ایران در سال گذشته، در این فهرست ۵ گانه نبود اما امسال وارد این فهرست شد.”گزارشگران بدون مرز” یا ” خبرنگاران بدون مرز”  (Reporters Without Borders) سازمان غیردولتی فعال در زمینه دفاع از روزنامه‌نگاران و آزادی روزنامه‌نگاری مستقر در پاریس است. این سازمان از سال ۱۹۹۵ تاکنون هر ساله آماری از روزنامه‌نگاران زندانی در جهان و سطح آزادی رسانه‌ها در کشورهای مختلف ارائه می‌کند.وظیفه این سازمان غیرانتفاعی بین المللی، دفاع از روزنامه‌نگاری آزاد، مستقل، کثرت‌گرا و دفاع از کارکنان رسانه‌هاست. سازمان غیردولتی “گزارشگران بدون مرز” در سازمان ملل، یونسکو و شورای اروپا، جایگاه مشورتی دارد.در گزارش به روزنامه‌نگاران زن هم اشاره و گفته شده تعداد بی‌سابقه ای از روزنامه‌نگاران زن زندانی در جهان وجود دارد. تعداد آنها در سال جاری میلادی به ۷۸ نفر رسید اما این عدد در سال گذشته ۶۰ نفر بود.

دلیل این موضوع هم افزایش تعداد زنان در این حرفه اعلام شده است.هم اکنون روزنامه‌نگاران زن حدود ۱۵ درصد از کل روزنامه‌نگاران زندانی هستند اما ۵ سال قبل این نسبت کمتر از ۷ درصد بود.۴۵ درصد از روزنامه‌نگاران زندانی در جهان مربوط به قاره آسیاست و بیش از ۳۰ درصد مربوط به خاورمیانه و شمال افریقاست.در گزارش آمده است سرکوب روزنامه‌نگاران در روسیه از زمان آغاز حمله نظامی این کشور به اوکراین در اسفند ۱۴۰۰ به میزان زیادی افزایش یافته است.

روزنامه نگاران کشته شده

آمار روزنامه‌نگاران کشته شده در جهان هم افزایش یافت ودر سال جاری میلادی، به عدد ۵۷ روزنامه‌نگار رسید. بخشی از این آمار مربوط به جنگ روسیه علیه اوکراین است.این آمار در سال گذشته کمتر بود. در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۸ نفر و سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۰ روزنامه نگار، کشته شدند.از میان ۸ روزنامه‌نگار کشته شده در جنگ اوکراین، ۵ روزنامه‌نگار خارجی بودند. “گزارشگران بدون مرز” تاکید کرد ۸۰ درصد از فعالان رسانه ای که در سال ۲۰۲۲ کشته شدند به صورت عامدانه به دلیل حرفه و موضع‌گیری درباره موضوعاتی که بر آنها متمرکز بودند (به ویژه جرایم سازمان‌یافته و فساد اداری مالی) مورد هدف قرار گرفتند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها